۱۳۹۲ آذر ۲۹, جمعه

خیانت، جدایی و طلاق: آیا فیس بوک مقصر است؟*

این نوشته ترجمه مختصری است از این صفحه با عنوان «استفاده مفرط از فیس بوک می‌تواند سبب آسیب دیدگی روابط شود» که خود دریافتی است از این مقاله.

در این مقاله Russell Clayton دانشجوی دوره‌ی دکتری دانشگاه میسوری در مورد تاثیر استفاده از فیس بوک بر روی روابط زوجین تحقیقاتی را به عمل آورده است. نتایجی هم که به دست آمده نشان می‌دهد که استفاده‌ی مفرط از فیس بوک می‌تواند موجب بوجود آمدن تضادهایی در روابط عاطفی افراد شود که این امر خود می‌تواند سبب رخ دادن خیانت‌‌های احساسی یا فیزیکی، جدایی و یا طلاق شود.

در این پژوهش، صفحات فیس بوک افراد 18 تا 81 سال مورد بررسی قرار گرفت. سوالی که از این افراد پرسیده شد این بود که چه وقت‌هایی از فیس بوک استفاده می‌کنند و به چه میزان؟ و این که آیا تضادی در روابط شان به سبب این استفاده رخ داده است یا خیر؟

پژوهشگران این دانشگاه دریافتند که کسانی که جزو کاربران فعال فیس بوک هستند به احتمال زیاد رخ دادن تضادهایی در روابط‌شان قابل پیش بینی است. این تحقیق نشان داد که اکثر افرادی که یک رابطه‌ی عاطفی دارند، صفحه‌ی فیس بوک فرد مورد نظر را با دقت زیادی مورد پایش قرار می دهند که این امر می‌تواند منجر به احساس حسادت قوی شود، که این امر خود می‌تواند منجر به درگرفتن بحث‌هایی جدی شود. همچنین در این تحقیق آمده است که افرادی که به صورت مفرط از فیس بوک استفاده می‌کنند، تمایل دارند که با افراد زیادی ارتباط برقرار کنند و این افراد می‌تواند شامل کسانی شود که در گذشته باهم رابطه داشتند. در این نوع روابط احتمال بوجود آمدن احساس عاطفی و خیانت‌های احساسی و یا فیزیکی نیز وجود دارد.

نویسنده این مقاله معتقد است که این روند به صورت بسیار مشهودی در بین افرادی دیده می‌شود که مدت زمان رابطه‌شان کمتر از سه سال است و استفاده مفرط از فیس بوک می‌تواند روابط این افراد را تهدید کند.
نویسنده این مقاله به افرادی که مدت زمان رابطه‌شان سه و یا کمتر از آن است، پیشنهاد می‌دهد تا بر روی استفاده از فیس بوک تجدید نظر کنند و کنترل بیشتری بر میزان استفاده‌شان داشته باشند. استفاده‌ی متعادل از فیس بوک می‌تواند از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کند.


*این عنوان عینا از عنوان مقاله اصلی برداشت شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر